برای دریافت آخرین اخبار، کدهای تخفیف و به روزرسانی های سایت در کانال ما در تلگرام عضو شوید.

 

@Sonatiha

21
  • Sonatiha
  • بهرام بیضایی
  • هیچ نظر

دانلود مستند شب بیضایی

هشت سال پیش مجله بخارا جشن شصت و هشتمین زادروز بهرام بیضایی را به همراه او و خانواده اش در خانه هنرمندان بر پا کرد و ویژه نامه ای نیز منتشر کرد.این مستند  نگاهی دارد به خاطره آن شب .

در ادامه شب‏هاى بخارا که پیش از این «شب سیدمحمدعلى جمالزاده»، «شب رضا سیدحسینى» و «شب کامبیز درم‏بخش» برگزار شده بود به مناسبت شصت و هشتمین سالروز تولد بهرام بیضایى مراسمى در شب سه ‏شنبه پنجم دى ماه  ۱۳۸۵در تالار بتهوون خانه هنرمندان برگزار شد. حضور وسیع و گسترده استادان، هنرمندان، نویسندگان، دانشجویان تئاتر و سینما و علاقمندان بهرام بیضایى آنچنان بود که تالارهاى بتهوون و ناصرى بصورت ایستاده مملو از علاقمندان این مراسم بود. از چند ساعت قبل از مراسم سالن‏هاى بتهوون و ناصرى دیگر امکان پذیراى علاقمندان را نداشت. در راهروها و  سرسراهاى طبقات اول و دوم خانه هنرمندان علاقمندان ایستاده مراسم را دنبال مى‏کردند. در میان چهره‏ هاى برجسته نویسندگان و هنرمندان حضور جوانان چشمگیر بود. سرانجام مراسم با خیر مقدم على دهباشى به بهرام بیضایى، مژده شمسایى، نیاسان بیضایى و سخنرانان: آیدین آغداشلو، بابک احمدى، محمود دولت‏آبادى، مهدى هاشمى آغاز شد. دهباشى از بهروز غریب‏ پور مدیر عامل خانه هنرمندان درخواست کرد که با سخنان خود آغازگر شب بیضایى باشد. بهروز غریب‏ پور با یاد کرد خاطره‏ اى از بیضایى چنین گفت:

افتخار مى‏کنم که بیضایى در میان ماست

سال ۱۳۴۷ که خیلى از شما به دنیا نیامده بودید ما ارادت خالصانه‏ اى به آقاى بیضایى، کمتر از امروز، نداشتیم. من آن زمان سرپرست و کارگردان گروه تئاتر شهاب کردستان بودم. آقاى بیضایى آمده بودند و سالن ما از جمعیت موج مى‏ زد. چون ایشان صبح با یک مدیر کل ظاهرا بى‏ ادبى رو به رو شده بودند از سنندج رفتند. ما هم نمى‏دانستیم. ساعت ۴ که قرار بود ایشان را زیارت کنیم شد ۵، شد ۶، شد ۷، شد ۸، شد ۹، شد ۱۰ تشریف نیاوردند امروز من یاد آن موقع بودم و گفتم که حداقل زمان در این مورد آقاى بیضایى را تغییر نداده است.»

وى ادامه داد: «آقاى دهباشى بدون این که با من هماهنگ کنند اسم‏م را به عنوان سخنران در این مراسم آورده بودند. من به ایشان گله کردم، آقاى دهباشى گفتند یعنى شما در وصف استادتان نمى‏توانید صحبت کنید؟ و من دیدم که آقاى دهباشى از من باهوش‏ترند.»

غریب‏ پور در وصف بهرام بیضایى گفت: «یکى از استادانى که هرگز مهرش از دل‏ام نرفته و همواره افتخار کرده‏ ام که شاگرد ایشان بوده‏ ام، بهرام بیضایى است. بهرام بیضایى براى شما امروز کسى است که ده‏ها فیلم ساخته، ده‏ها نمایش نوشته و روى صحنه برده، در رسانه‏ ها از ایشان به کرات شنیدید و حق دارید که به دلیل حجم اخبار کنجکاو باشید براى دیدن او. اما در سال ۱۳۴۶ من جوان شهرستانى در شهر بن‏ بستى مثل سنندج اگر عاشق بیضایى شدم به این دلیل نبود که در مورد ایشان زیاد شنیده بودم. زمانى بود که ما «پهلوان اکبر مى‏میرد» را خوانده بودیم، «نمایش در ایران» را خوانده بودیم. جزو دریغ‏هاى زندگى‏ ام است که آن روز آقاى بیضایى را زیارت نکردم. بیضایى مثل تخت جمشید است. کسى نمى‏تواند انکارش کند. مى‏توانید به معمارى‏اش اشکال بگیرید، ستونى از ستون‏ هایش را حذف کنید، مى‏توانید حتى پاره‏ اى از وجودش را به سرقت ببرید اما بیضایى یک بناى تاریخى و معمارى  است که با آب و خاک و هوا و عشق ایران زاده و پرورده شده است. من امروز صاحب تالیفاتى هستم و دیدگاهى دارم، اما چراغ راه من و امثال من، بهرام بیضایى بوده است و به دلیل این ویژگى من افتخار مى‏کنم که میزبان استادم هستم و افتخار مى‏کنم که بهرام بیضایى هنوز در میان ما هست. با تمام مشکلات ساخته و هنوز مى‏سازد و این درس بزرگى است براى جوان‏هایى که فکر مى‏کنند اگر آقاى بیضایى گلایه مى‏کند، دیگر قلم و کاغذ را زمین گذاشته و کار نمى‏کند. ما از بیضایى آموختیم که گلایه داشته باشیم، فریاد نهفته در دل داشته باشیم، دست لرزان هنگام نوشتن داشته باشیم اما دل عاشق‏مان را هرگز فراموش نکنیم. بیضایى براى همین چراغ راه بود که هرگز اجازه نداد ناامیدى‏هاى پیرامون او را ناامید کند.

[restrict paid=”true”]

دانلود لینک دانلود فیلم مستند شب بیضایی

[/restrict]

android-dvb-t-tv-icon  اسکرین شات

Aparat  نمایش بخشی از فیلم در آپارات (به زودی)

*** در صورت درخواست صاحب اثر یا ستاد ساماندهی از سایت حذف خواهد شد ***


راهنمای دانلود از سنتی ها برای دانلود از سایت از راهنمای زیر استفاده کنید.

دانلود از سایت سنتی ها صرفا با داشتن اشتراک ویژه از سایت امکان پذیر است. بنابراین برای تهیه اشتراک ویژه و دانلود نامحدود از راهنماهای زیر استفاده کنید.

به دلیل هزینه های فراوان نگهداری فایل ها و سرورهای دانلود، دانلود رایگان از سایت امکان پذیر نیست و دارای محدودیت هایی ست که پیشنهاد نمی کنیم.

0 دیدگاه ارسال شده است

نمایش / مخفی کردن دیدگاه ها

ارسال نظر

پست‌الکترونیکی شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *